Głównej zawartości

O Gminie i Urzędzie - tekst łatwy do czytania ETR
 
Informacje o Urzędzie Gminy Hańsk
Tutaj jest budynek Urzędu, w którym pracuje Wójt Gminy Hańsk i urzędnicy.

Budynek Urzędu Gminy Hańsk

Budynek znajduje się w miejscowości Hańsk Pierwszy ulica Osiedlowa 4.
Wójt Gminy Hańsk kieruje pracą Urzędu. Wójtowi w pracy pomagają: sekretarz gminy, kierownicy jednostek organizacyjnych oraz pracownicy.

Plany budynku Urzędu Gminy
 

Urząd wykonuje różne zadania:

• prowadzi Urząd Stanu Cywilnego,
• wydaje dowody osobiste,
• Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej,
• zajmuje się bezpieczeństwem i chroni przed pożarami w gminie,
• przyjmuje wpłaty za podatki, mieszkania gminne i inne opłaty,
• zajmuje się rolnictwem,
• zajmuje się zarządzaniem w czasie powodzi lub suszy,
• zajmuje się planem w gminie,
• remontuje i buduje nowe potrzebne budynki,
• buduje i naprawia drogi gminne,
• zajmuje się ochroną i kształtowaniem środowiska i ochrony przyrody,
• utrzymuje czystość i porządek na terenie gminy,
• prowadzi różne sprawy z zakresu służby wojskowej i obronności kraju
• organizuje różne wybory: na Prezydenta Polski, wybory do Sejmu i Senatu, wybory sołtysów wsi, referenda,
• zapewnia pieniądze na prowadzenie wymienionych spraw
 
Żeby załatwić sprawy w Urzędzie, osoby z niepełnosprawnościami mogą:
• Napisać potrzebne pismo i wysłać je na adres: Urząd Gminy Hańsk, ul. Osiedlowa 4, 22-235 Hańsk Pierwszy.
• Przynieść pismo do sekretariatu Urzędu. Sekretariat to biuro, w którym można zostawić pisma i inne dokumenty. Sekretariat znajduje się na I piętrze budynku.
• Napisać pismo i wysłać je za pomocą platformy e-PUAP (Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej): www.epuap.gov.pl. Do tego sposobu trzeba mieć internet i Profil Zaufany lub podpis elektroniczy.
• Napisać wiadomość i wysłać ją na adres e-mailowy: gmina@hansk.pl
• Wysłać faks pod numer 82 5714 461.
• Zadzwonić pod numer 82 5714028 i wybrać odpowiedni numer wewnętrzny.
• Przyjść do Urzędu Gminy i spotkać się z pracownikiem w godzinach pracy Urzędu.
• wysłać wiadomość SMS na numer telefonu 510769910
• wysłac wypełniony formularz kontaktowy dostepny na stronie www.hansk.pl w zakładce kontakt
 
Urząd jest czynny: od poniedziałku do piątku od 7:30 do 15:30,

 
Numery telefonów do pracowników Urzędu są na stronie internetowej Gminy Hańsk https://www.hansk.pl

 

Deklaracja dostępności

 

ZARZĄDZENIE NR VIII/46/22 Wójta Gminy Hańsk z dnia 22 kwietnia 2022 r. w sprawie Procedury obsługi osób ze szczególnymi potrzebami w Urzędzie Gminy Hańsk.

Na tej stronie internetowej są problemy, które wynikają z niespełnienia wymogów dostępności cyfrowej? Zgłoś to do Koordynatora ds. dostępności Romuald Pryll, mailowo – sekretarz@hansk.pl lub telefonicznie – 82 5714028.
W zgłoszeniu podaj:
• swoje imię i nazwisko,
• swoje dane kontaktowe (np. numer telefonu, e-mail),
• dokładny adres strony internetowej, na której jest niedostępny element lub treść,
• opis na czym polega problem i jaki sposób jego rozwiązania byłby dla Ciebie najwygodniejszy.
Dostępność architektoniczna obiektów Gminy
• Budynek główny Urzędu Gminy Hańsk, przystosowany jest częściowo dla osób z niepełnosprawnością ruchową.
• Wejście do budynku znajduje się na poziomie gruntu. Bezpośrednio przed wejściem znajdują się trzy stopnie. Przy wejściu alternatywnym przez gminny Ośrodek Kultury znajduje się podjazd dla wózków inwalidzkich. Drzwi dwuskrzydłowe o szerokości 140 cm (100 skrzydło główne).
• Szerokość drzwi do poszczególnych biur – 80 cm, schody prowadzące na piętro o szerokości 125 cm, wysokość stopni na schodach 15 cm. Poręcze na schodach jednostronne.
• W budynku Urzędu brak windy osobowej umożliwiającej wjazd na piętra budynku Urzędu Gminy.
• Przy budynku brak jest wyznaczonego miejsca do parkowania dla osób niepełnosprawnych.
• Na parterze budynku znajduje się toaleta przystosowana dla osób niepełnosprawnych.
• Do budynku i wszystkich jego pomieszczeń można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem.
• W budynku nie ma pętli indukcyjnych.
• W budynku nie ma oznaczeń w alfabecie Braille’a, ani oznaczeń kontrastowych lub w druku powiększonym dla osób niewidomych i słabowidzących.
• W budynku nie ma obszarów kontroli.

Informacja dla użytkowników z niepełnosprawnościami
• Użytkownicy korzystający wyłącznie z klawiatury mogą swobodnie poruszać się po serwisie za pomocą klawisza Tab lub SHIFT+TAB.
• Linki - także te prowadzące do serwisów zewnętrznych w zdecydowanej większości otwierają się w tym samym oknie. Dzięki temu użytkownik ma pełną kontrolę nad swoją przeglądarką.
• Zadbano o odpowiedni kontrast tekstu do tła. Dzięki temu materiały osadzone na stronie są czytelne także dla osób słabiej widzących. Istnieje możliwość zmiany kontrastu strony za pomocą ikon aaAA.
• Osoby zamieszczające teksty na stronie dokładają starań, aby były one zrozumiałe oraz formatowane w sposób zgodny z zasadami dostępności.
• Staramy się aby zdjęcia i grafiki w serwisie posiadały alternatywne opisy, a ich treść była zrozumiała dla osób niewidomych oraz osób, które nie wyświetlają grafiki na przykład na urządzeniach mobilnych.
• Serwis jest w pełni rozpoznawalny przez programy czytające dla osób niewidomych Window-Eyes, JAWS czy NVDA.
• Strony witryny z łatwością można przeglądać na ekranach urządzeń mobilnych poprawnie wspierających wymienione standardy, takich jak palmtopy, telefony komórkowe.
• Całość serwisu oparta jest na stylach CSS.
Obsługa wniosków i skarg związanych z dostępnością
Na Twoje zgłoszenie odpowiemy najszybciej jak to możliwe, nie później niż w ciągu 7 dni od jego otrzymania.
Jeżeli ten termin będzie dla nas zbyt krótki poinformujemy Cię o tym. W tej informacji podamy nowy termin, do którego poprawimy zgłoszone przez Ciebie błędy lub przygotujemy informacje w alternatywny sposób. Ten nowy termin nie będzie dłuższy niż 2 miesiące.
Jeżeli nie będziemy w stanie zapewnić dostępności cyfrowej strony internetowej lub treści z Twojego zgłoszenia, zaproponujemy Ci dostęp do nich w alternatywny sposób.
Jeżeli nasze działania nie będą dla Ciebie zadowalające, możesz zgłosić skargę. Jeżeli nadal będziesz mieć uwagi do naszych działań związane z dostępnością cyfrową możesz zgłosić je do Rzecznika Praw Obywatelskich.


Wniosek o zapewnienie dostępności cyfrowej

Wniosek


Zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 848), każdy ma prawo wystąpić do podmiotu publicznego z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej wskazanej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej albo o jego udostępnienie za pomocą alternatywnego sposobu dostępu.

Żądanie powinno zawierać:
1. dane kontaktowe osoby występującej z żądaniem,
2. wskazanie strony internetowej, która ma być dostępna cyfrowo,
3. wskazanie sposobu kontaktu z osobą występującą z żądaniem,
4. wskazanie alternatywnego sposobu dostępu, jeśli dotyczy.
Podmiot publiczny realizuje żądanie zapewnienia dostępności strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 7 dni od dnia wystąpienia z żądaniem.

Jeśli zapewnienie dostępności cyfrowej nie może nastąpić w wyżej wymienionym terminie, podmiot powiadamia osobę występującą z żądaniem o przyczynach opóźnienia oraz terminie w jakim zapewni dostępność, jednak termin nie może być dłuższy niż 2 miesiące od dnia wystąpienia z żądaniem.
Podmiot publiczny odmawia zapewnienia dostępności cyfrowej jeśli wiązałoby się to z ryzykiem naruszeniem integralności lub wiarygodności przekazywanych informacji. Jeśli podmiot publiczny nie jest w stanie zapewnić dostępności, powiadamia osobę występującą z żądaniem o przyczynach zaistniałej sytuacji i wskazuje alternatywny sposób dostępu do tego elementu.
W przypadku odmowy zapewnienia dostępności cyfrowej wskazanej w żądaniu, albo w przypadku odmowy skorzystania z alternatywnego sposobu dostępu - osoba zgłaszająca żądanie ma prawo złożyć do podmiotu publicznego skargę. Do rozpatrywania skargi w sprawach zapewnienia dostępności cyfrowej stosuje się przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 735).
Wniosek o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej
Zgodnie z art. 29 i 30 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz.U. z 2020 r. poz. 1062), każdy, bez konieczności wykazania interesu prawnego lub faktycznego, ma prawo poinformować podmiot publiczny o braku dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej, o których mowa odpowiednio w art. 6 pkt 1 lub 3, tego podmiotu.

Osoba ze szczególnymi potrzebami lub jej przedstawiciel ustawowy, po wykazaniu interesu faktycznego, ma prawo wystąpić z wnioskiem o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej, zwanym dalej "wnioskiem o zapewnienie dostępności".

Wniosek o zapewnienie dostępności jest wnoszony do podmiotu publicznego, z którego działalnością jest związane żądanie zapewnienia dostępności zawarte we wniosku.
Wniosek o zapewnienie dostępności powinien zawierać:
1. dane kontaktowe wnioskodawcy,
2. wskazanie bariery utrudniającej lub uniemożliwiającej dostępność w zakresie architektonicznym lub informacyjno-komunikacyjnym,
3. wskazanie sposobu kontaktu z wnioskodawcą,
4. wskazanie preferowanego sposobu zapewnienia dostępności, jeżeli dotyczy.
Podmiot publiczny powinien zrealizować żądanie bez zbędnej zwłoki, nie później niż w ciągu 14 dni od dnia złożenia wniosku. Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, podmiot publiczny niezwłocznie informuje o tym wnoszącego żądanie i wskazuje nowy termin zapewnienia dostępności, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące od dnia złożenia wniosku o zapewnienie dostępności.

W przypadkach uzasadnionych wyjątkowymi okolicznościami, gdy zapewnienie dostępności w zakresie określonym we wniosku o zapewnienie dostępności jest niemożliwe lub znacznie utrudnione, w szczególności ze względów technicznych lub prawnych, podmiot publiczny niezwłocznie zawiadamia wnioskodawcę o braku możliwości zapewnienia dostępności i zapewnia dostęp alternatywny.

 

 

Deklaracja Dostępności dla strony internetowej www.hansk.pl

Urząd Gminy Hańsk zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony internetowej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Oświadczenie w sprawie dostępności ma zastosowanie do Strona Internetowa Gminy Hańsk.

  • Data publikacji strony internetowej: 2020-03-16.
  • Data ostatniej istotnej aktualizacji: 2020-12-02.

Strona internetowa jest zgodna z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.

Oświadczenie sporządzono dnia: 2020-04-29.

Deklarację sporządzono na podstawie badania przeprowadzonego przez podmiot zewnętrzny: IGEN spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp. k..

Na stronie można używać standardowych skrótów klawiaturowych, trybu wysokiego kontrastu, zmiany wielkości tekstu, wyszukiwania, mapy strony.

Informacje zwrotne i dane kontaktowe

W przypadku problemów z dostępnością strony internetowej prosimy o kontakt. Osobą kontaktową jest Daniel Bartosik, informatyk@hansk.pl. Kontaktować można się także dzwoniąc na numer telefonu 82 57 14 028. Tą samą drogą można składać wnioski o udostępnienie informacji niedostępnej oraz składać skargi na brak zapewnienia dostępności.

Każdy ma prawo do wystąpienia z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub jakiegoś ich elementu. Można także zażądać udostępnienia informacji za pomocą alternatywnego sposobu dostępu, na przykład przez odczytanie niedostępnego cyfrowo dokumentu, opisanie zawartości filmu bez audiodeskrypcji itp. Żądanie powinno zawierać dane osoby zgłaszającej żądanie, wskazanie, o którą stronę internetową lub aplikację mobilną chodzi oraz sposób kontaktu. Jeżeli osoba żądająca zgłasza potrzebę otrzymania informacji za pomocą alternatywnego sposobu dostępu, powinna także określić dogodny dla niej sposób przedstawienia tej informacji. Podmiot publiczny powinien zrealizować żądanie niezwłocznie, nie później niż w ciągu 7 dni od dnia wystąpienia z żądaniem. Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, podmiot publiczny niezwłocznie informuje o tym wnoszącego żądanie, kiedy realizacja żądania będzie możliwa, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące od dnia wystąpienia z żądaniem. Jeżeli zapewnienie dostępności cyfrowej nie jest możliwe, podmiot publiczny może zaproponować alternatywny sposób dostępu do informacji. W przypadku, gdy podmiot publiczny odmówi realizacji żądania zapewnienia dostępności lub alternatywnego sposobu dostępu do informacji, wnoszący żądanie możne złożyć skargę w sprawie zapewniana dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej, lub aplikacji mobilnej. Po wyczerpaniu wskazanej wyżej procedury można także złożyć wniosek do Rzecznika Praw Obywatelskich.

Strona internetowa Rzecznika Praw Obywatelskich

tabliczka soltys

Bukowski Las

sołtys: Andrzej Ganczaruk,

 


Dubeczno

sołtys: Marek Trojanowski

 


Hańsk Drugi

sołtys: Wiesław Grzeszczuk

 


Hańsk Kolonia

sołtys: Henryk Pszczoła

 


Hańsk Pierwszy

sołtys: Stanisław Izert

 


Konstantynówka

sołtys: Mariusz Kędzierski

 


Kulczyn

sołtys: Paweł Malinowski

 


Kulczyn Kolonia

sołtys: Adam Stępień

 


Macoszyn Mały

sołtys: Szczepan Szwed

 


Osowa

sołtys: Jerzy Polak

 


Rudka Łowiecka

sołtys: Mirosław Boruciński

 


Stary Majdan

sołtys:  Alina Lenc

 


Szcześniki

sołtys: Maria Zuzańska

 


Ujazdów

sołtys: Anna Poszytek

 


Wojciechów


sołtys: Sławomir Sawicki

 


 Żdżarka

sołtys: Grażyna Sobiecka

 


 

Rozpoczynamy przyjmowanie zgłoszeń na usuwanie azbestu!

Szanowni Państwo, informujemy o rozpoczęciu II naboru Zgłoszeń lokalizacji na usuwanie wyrobów zawierających azbest od osób fizycznych w ramach realizacji projektu pn. „System gospodarowania odpadami azbestowymi na terenie województwa lubelskiego", współfinansowanego ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2014 - 2020.
Nabór Zgłoszeń lokalizacji będzie trwał od dnia 17.10.2018 r. do dnia 30.11.2018 r.
Realizacja projektu obejmować będzie działania związane z demontażem, odbiorem, transportem oraz unieszkodliwieniem odpadów azbestowych.
Wszystkie informacje dotyczące naboru wniosków oraz realizacji ww. projektu można uzyskać w Urzędzie Gminy Hańsk pokój 14 oraz na stronie http://www.azbest.lubelskie.pl

Druki Zgłoszeń lokalizacji oraz Oświadczenia można pobrać ze strony: http://www.azbest.lubelskie.pl – Zakładka Usuń azbest – Przewodnik Krok pop kroku.

Jednocześnie informuję, że osoby zakwalifikowane w niniejszym naborze uzyskają wsparcie w roku 2019 po realizacji Zgłoszeń lokalizacji w ramach I naboru. Z uwagi na ważność umów z firmami usuwającymi azbest do końca roku 2019, proces ten będzie przebiegał płynnie, bez opóźnień.
Podajemy link do materiału filmowego zrealizowanego w ramach Projektu: https://www.youtube.com/watch?v=0ZQ5zsH9zic


GMINNY KOORDYNATOR
PROJEKTU
Sławomir Błaszczuk

 

Tytuł Honorowego Obywatela to największe wyróżnienie i forma uznania wobec osób, które w swych działaniach w sposób znaczący wpłynęły na rozwój gminy. W każdej społeczności lokalnej są osoby cieszące się ponadprzeciętnym uznaniem i zaufaniem społecznym, budzące podziw, sympatie i szacunek.

Ksiądz Kanonik Bogusław Bolesta

Zdjęcie z Sesji Rady Gminy Hańsk

obyw1

Pierwszy tytuł Honorowego Obywatela Gminy Hańsk otrzymał Ksiądz Kanonik Bogusław Bolesta za długoletnią wzorową posługę duszpasterską, dbałość o wychowanie najmłodszych obywateli w wierze katolickiej jak również gospodarność w prowadzeniu parafii.

obyw3

Uchwałę XIV/93/04 z dnia 29 czerwca 2004r. w sprawie nadania tytułu radni podjęli jednogłośnie. Akt nadania tytułu oraz kwiaty Honorowemu Obywatelowi wręczyli: Pan Piotr Jasiński Przewodniczący Rady Gminy Hańsk oraz Pan Marek Kopieniak Wójt Gminy Hańsk.

Zbigniew Janusz Jankiewicz

W dniu 9 czerwca 2017 roku na XX sesji Rady Gmin Hańsk podjeto uchwalę na mocy ktorej, tytuł Honorowego Obywatela Gminy Hańsk otrzymał Pan Zbigniew Janusz Jankiewicz.

Pan Zbigniew Janusz Jankiewicz od wielu lat pełni funkcję Prezesa Stowarzyszenia Pszczelarzy Lubelskich. Gmina Hańsk z Jego osobą i kierowanym przez niego związkiem pszczelarskim związała swoje działanie w ramach organizacji Dnia Pszczelarza. To coroczna impreza, która ma za zadanie promować gminę Hańsk, wartości proekologiczne, pszczelarstwo i pszczelnictwo oraz osobę nieformalnego patrona gminy księdza Jana Dolinowskiego.
Pan Zbigniew Jankiewicz corocznie jest bardzo zaangażowany w organizację imprezy przyczyniając się do jej poziomu i prestiżu, m.in. poprzez organizację konferencji pszczelarskiej z udziałem naukowców i osób znanych w dziedzinie pszczelarstwa. Co roku liczne rzesze pszczelarzy z całego regionu lubelskiego ale także z zagranicy ściągają
do Hańska co jest bez wątpienia Jego zasługą. Pan Prezes zapisał się również jako jeden
z inicjatorów i orędowników budowy pomnika księdza Jana Dolinowskiego, a także ustanowienia statuetki jego imienia za wybitne zasługi dla pszczelego rzemiosła.
Jako działacz władz naczelnych Polskiego Związku Pszczelarskiego dba o prestiż imprezy poprzez udział tychże władz w obchodach naszego święta jak również poprzez publikacje własnego autorstwa o Hańsku i jego dokonaniach, w prasie i mediach ogólnopolskich.

 

KLAUZULA INFORMACYJNA
O PRZETWARZANIU DANYCH OSOBOWYCH
w Urzędzie Gminy Hańsk


Zgodnie z art. 13 i 14 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.Urz.UE.L Nr 119, str. 1), zwanego dalej „RODO” informuje się petentów Urzędu Gminy Hańsk, że:
Administratorem zbieranych i przetwarzanych przez Urząd Gminy Hańsk danych osobowych jest Wójt Gminy Hańsk. Adres Urzędu Gminy: Hańsk Pierwszy: ul. Osiedlowa 4, 22-235 Hańsk Pierwszy, tel. 82 5714028.
Sposoby kontaktu z inspektorem ochrony danych w Urzędzie Gminy Hańsk: Inspektor ochrony danych, ul. Osiedlowa 4, 22-235 Hańsk Pierwszy, tel. 82 5714028 wew. 13, kod pocztowy 22-235 Hańsk Pierwszy, adres e-mail: iod@hansk.pl . Z inspektorem ochrony danych można kontaktować się w sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych.
Pani/Pana dane osobowe przetwarzane są na podstawie obowiązujących przepisów prawa, zawartych umów oraz na podstawie udzielonej zgody.
Pani/Pana dane osobowe od momentu pozyskania będą przechowywane przez okres wynikający z przepisów prawa.
Pani/Pan ma prawo dostępu do swoich danych osobowych oraz możliwość ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania oraz prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania.
Jeżeli przetwarzanie Pani/Pana danych odbywa się na podstawie zgody na przetwarzanie, Pani/Pan ma prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie danych osobowych w dowolnym momencie, bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
Pani/Pan ma prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego (Urzędu Ochrony Danych Osobowych).
W większości przypadków przetwarzanie danych osobowych wynika z przepisów prawa, a ich podanie przez Panią/Pana jest obowiązkowe. W niektórych przypadkach podanie danych osobowych może być dobrowolne. W sytuacji dobrowolności podania danych osobowych petenci zostaną o tym fakcie poinformowani. Informujemy, iż Pani/Pana dane osobowe są przekazywane innym odbiorcom wyłącznie na podstawie przepisów prawa, bądź stosownie do wyrażonej przez Panią/Pana zgody.
W związku z funkcjonowaniem systemów teleinformatycznych w Urzędzie Gminy niektóre przetwarzane przez Administratora Pani/Pana dane osobowe są przetwarzane w sposób zautomatyzowany.

Pani/Pana dane osobowe nie będą profilowane.

W 2018 ROKU UROCZYŚCIE OBCHODZIMY STULECIE ODZYSKANIA PRZEZ POLSKĘ NIEPODLEGŁOŚCI
11 LISTOPADA- NARODOWE ŚWIĘTO NIEPODLEGŁOŚCI


Święto Niepodległości związane jest z wieloma wydarzeniami, które miały miejsce w Europie i w Polsce na początku XX wieku. Dobiegała trwająca od 1914 roku I wojna światowa, Polacy zaczęli przejmować władzę na okupowanych ziemiach. Już od 19 października 1918 roku w Cieszynie działała Rada Narodowa Księstwa Cieszyńskiego pod przewodnictwem księdza Józefa Londzina. 28 października 1918 r. w Krakowie polscy posłowie do parlamentu austriackiego powołali Polską Komisję Likwidacyjną, która dwa dni później przejęła władzę w Galicji. Na jej czele stanął Wincenty Witos, przywódca PSL "Piast". W nocy z 6 na 7 listopada w Lublinie Ignacy Daszyński stanął na czele Tymczasowego Rządu Ludowego Republiki Polskiej.
11 listopada 1918 roku Niemcy podpisały rozejm co było jednoznaczne z zakończeniem I wojny światowej. Był to przełomowy moment nie tylko w dziejach całej Europy, ale przede wszystkim Polski. Polacy ten dzień kojarzą jako moment odzyskania niepodległości po 123 latach niewoli od trzeciego rozbioru Polski w 1795 roku przez Prusy, Rosję i Austrię. Tymczasem stwierdzenie, że Polska odzyskała niepodległość 11 listopada 1918 r.– choć powszechnie zakorzenione w świadomości Polaków – nie jest bynajmniej stwierdzeniem jakiegoś oczywistego faktu. Tego dnia nie została ogłoszona uroczysta proklamacja niepodległości państwa polskiego. Państwo Polskie jako twór terytorialno-prawny 11-tego listopada 1918 r. jeszcze nie istniało. 10 listopada 1918 roku powrócił do Warszawy Józef Piłsudski, komendant I Brygady Legionów, internowany od lipca 1917 r. przez Niemców w Magdeburgu . Na wieść o powrocie Piłsudskiego, Ignacy Daszyński wraz z całym rządem 11 listopada przyjechał do Warszawy. Jeszcze tego samego dnia Józef Piłsudski otrzymał z rąk Rady Regencyjnej władzę wojskową i rozpoczął konsultacje z przedstawicielami stronnictw politycznych w sprawie utworzenia koalicyjnego rządu. 14 listopada, nowym dekretem Rada Regencyjna postanowiła się rozwiązać i całą władzę w państwie przekazała Piłsudskiemu, ustanawiając urząd naczelnika państwa. Nastąpiło rozbrajanie wojsk niemieckich i ich stopniowe wycofywanie się na zachód. Prowadzone były także intensywne działania dyplomatyczne w Europie, które doprowadziły do podpisania Traktatu Wersalskiego w 1919 roku, na mocy którego Polska powróciła na mapę Europy i została uznana przez wszystkie liczące się kraje. W latach 1919–1936 rocznice odzyskania niepodległości świętowano w Warszawie jako uroczystości o charakterze wojskowym. Organizowano je zazwyczaj w pierwszą niedzielę po 11 listopada. Pierwszy raz w pełni uroczyście upamiętniono odzyskanie niepodległości 14 listopada 1920. Tego dnia uhonorowano Józefa Piłsudskiego jako zwycięskiego Wodza Naczelnego w wojnie polsko-bolszewickiej wręczając mu buławę marszałkowską. 11 listopada ustanowiono świętem narodowym w 1937 r. W 1939 roku po napaści Niemiec i Związku Radzieckiego Polska traci ponownie niepodległość. W okresie okupacji hitlerowskiej 1939-1945 obchody tego dnia były zabronione, podobnie jak w okresie PRL w czasie okupacji sowieckiej gdzie ówczesne władze komunistyczne zabroniły obchodów tego święta ustanawiając świętem państwowym 22 lipca -dzień ogłoszenia Manifestu PKWN. Tradycje święta niepodległości przekazywane były w konspiracji w środowiskach patriotycznych. Dopiero w 1989 roku sejm kontraktowy uchwalił ustawę z dnia 15 lutego 1989 r. o ustanowieniu Narodowego Święta Niepodległości.

Gminne obchody stulecia odzyskania przez Polskę niepodległości

1. Inauguracja obchodów 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości–luty 2018 r.
2. Międzyklasowy konkurs na plakat pod hasłem: „100-lecie odzyskania przez Polskę niepodległości”– luty 2018 r.
3. Projekt: „Stulecie praw wyborczych kobiet” – marzec-maj 2018r.
4. Konkurs „Katyń…ocalić od zapomnienia–25 kwietnia 2018r.
5. Gminny konkurs literacki: „Kochać Ojczyznę łatwo czy trudno?” – kwiecień 2018r.,
6. Szkolny konkurs wiedzy o Polsce dla uczniów klas IV-VI „Kocham Cię Polsko” – maj 2018 r.
7. Obchody Narodowego Święta Trzeciego Maja – maj 2018 r.
8. Rodzinny rajd rowerowy śladami miejsc pamięci narodowej– 03.05.2018 r.
9. Gminny konkurs wiedzy „100 lat wolnej Polski” – maj 2018 r.
10. Majówka z Piłsudskim – 11. 05. 2018 r.
11. Konkurs recytatorski „Patriotyzm nie jedno ma Imię” – maj 2018 r.
12. Otwarte mistrzostwa gminy Hańsk w lekkiej atletyce dla szkół podstawowych i gimnazjalnych o puchar niepodległości–01.06.2018.
13. Gra terenowa: „Drogi do niepodległości”: gimnazjalne SKKT– 3.06. 2018 r.
14. Otwarty turniej piłki nożnej o puchar niepodległości– 01.07.2018 r.
15. Zawody strzeleckie z broni pneumatycznej o puchar niepodległości –19.08.2018 r.
16. Narodowe czytanie literatury polskiej – 01.09.2018 r.
17. Montaż słowno-muzyczny z okazji 79 rocznicy wybuchu II wojny światowej – 3.09.2018 r.
18. Udział w obchodach 78 rocznicy bitwy pod Wytycznem– wrzesień 2018 r.
19. Wystawa „Hańscy legioniści” – 8-20.11.2018 r.
20. Gminny festiwal pieśni patriotycznych –listopad 2018 r.
21. Gminne biegi niepodległości– 09.11.2018 r.
22. Wydanie okolicznościowej gazetki szkolnej „Gimzetki”– listopad 2018 r.
23. Obchody Narodowego Święta Niepodległości – uroczysta sesja, występy artystyczne, posadzenie dębu niepodległości, odsłonięcie pamiątkowej tablicy, degustacja powstańczej grochówki – prezentacja multimedialna z obchodów całorocznych–11.11.2018 r.